Het kan soms lastig zijn om te weten welke keuzes je moet maken voor interne communicatie. Dat vinden wij ook. Gelukkig hebben we een paar vuistregels waar we ons altijd aan houden. We delen ze hier.

  • Houdt het menselijk

Iets waar interne communicatie echt baat bij heeft, is het gebruik van persoonlijk contact. Een manager die zelf iets komt vertellen. Dit zorgt ervoor dat er direct vervolgvragen kunnen worden gesteld. Zo weet je als manager ook direct waar de echte vragen liggen.

  • Feedback geven

Een ander belangrijk element van interne communicatie is het geven (en krijgen) van feedback. De kunst van het geven van feedback is niet iets dat iedereen kan doen. Maar iedereen kan het leren. Het is belangrijk dat feedback serieus genomen wordt, omdat het een manier is om vertrouwen op te bouwen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat feedback, of het nu positief of negatie is, altijd komt met het idee om te verbeteren.

  • Werk aan vertrouwen 

goede interne communicatie vergt vertrouwen. Volgens de pyramide van Lencioni is vertrouwen nodig om een productief conflict met elkaar aan te gaan. Negatieve feedback is essentieel om te groeien, maar zal alleen constructief kunnen zijn wanneer er vertrouwen heerst

  • Neem de missie, visie en kernwaarden altijd mee

Een goede manier om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en te houden, is door je missie, visie en kernwaarden altijd in acht te nemen met de interne communicatie. Als iedereen hier altijd van op de hoogte is, zit iedereen bij voorbaat al op één lijn.

  • Houd lijntjes tussen afdelingen kort

Hoevaak komt het niet voor dat er dubbel werk wordt gedaan omdat afdelingen niet van elkaars projecten weten? Door lijntjes kort te houden kun je dit tegengaan, blijft contact warm, én zijn de werknemers beter op de hoogte van de onderlinge kwaliteiten binnen het bedrijf!