5 trends op de (thuis)werkvloer voor 2021

Het jaar 2020 zit er bijna op en om dit jaar goed af te sluiten heb ik de vijf trends voor volgend jaar op de werkvloer op een rijtje gezet. Afgelopen jaar heeft een flinke impact gemaakt op organisaties, de manier van werken. Verschillende veranderingen zien we mogelijk in 2021 ook nog. Alhoewel je misschien denkt dat thuiswerken en meer digitale vergaderingen in dit lijstje staan, ga ik deze verwachtingen alvast temperen. Deze staan er namelijk niet in. Dit zijn materiële veranderingen die we inderdaad meer zullen zien in 2021. In deze blog kijk ik meer naar grotere trends.

De vijf trends voor 2021 zijn:

  1. Interne mobiliteit.
  2. Kijken naar vaardigheden.
  3. Verbinding.
  4. Welzijn.
  5. Omscholing & Bijscholing.

1 Interne mobiliteit ¹

Om ervoor te zorgen dat talent binnenshuis blijft, investeren we steeds meer in interne mobiliteitsprogramma’s. Talenten binnenhalen voor een organisatie wordt steeds moeilijker en daarom is het als werkgever goed om ervoor te zorgen dat de talenten die je al hebt, te behouden. Dit kan op veel manieren, een intern mobiliteitsprogramma is er een van. Door zo’n programma haal je het maximale uit je bestaande medewerker.

Het verloop verlaag je door bijvoorbeeld je medewerkers kansen en mogelijkheden te bieden om intern te groeien. Daarnaast heb je minder kosten op recruitment en word je merk als werkgever sterker. Je maakt namelijk prioriteit van je medewerker en dat zorgt voor een hogere betrokkenheid. Zoals je misschien wel weet (we hebben het graag over betrokkenheid :)) heeft het hebben van betrokken medewerkers veel voordelen. Prestaties gaan omhoog, minder ziekteverzuim en minder verloop.

2 Kijken naar vaardigheden en niet naar diploma’s ²

Zoals gezegd in de eerste trend, wordt de vijver met talenten steeds leger en daarom kunnen sommige harde eisen, aanpassingen ondervinden. Een van die harde eisen die komt te vervallen is het hebben van diploma’s. Het komt steeds vaker voor dat mensen wel de juiste vaardigheden hebben, maar niet de juiste diploma’s. Vooral in de ICT-branche, zijn veel personen met de juiste vaardigheden, genoeg ervaring, maar ze zijn niet altijd in het bezit van een benodigd diploma. Binnen dit vakgebied is een tekort aan goede mensen. Het aannemen van mensen wordt moeilijker of liever gezegd anders. Daarom komen er steeds meer ‘test’-programma’s. Via deze programma’s kan een werkgever testen of de sollicitant de juiste kennis bezit die er nodig is. Wanneer de nodige kennis niet aanwezig is, maar wel de juiste vaardigheden kan er altijd nog gekozen worden voor scholing. Kennis kan namelijk aangeleerd worden, maar de juiste vaardigheden minder makkelijk.

3 Verbinding ³

Verbinding is ook een veel voorkomend begrip bij hIB. In 2021 zal er meer behoefte zijn verbinding of het gevoel ergens aan bij te willen dragen vanuit medewerkers; een hoger doel. Uit onderzoek van Deloitte (2020) blijkt dat er meer behoefte is aan verbinding doordat de wereld minder stabiel is, meer polarisatie en vluchtiger. Vanuit deze redenen zoeken werknemers in hun werk naar een gevoel van betekenis en solidariteit. Ook zijn werknemers meer op zoek naar persoonlijke voldoening en vervulling en dat gebeurt o.a. door betrokken te zijn bij de organisatie waar je werkt. Verbinding heeft o.a. te maken met de mate waarop de werknemer weet wat er verwacht wordt, waardering vanuit management, weten waar de organisatie voor staat (en de werknemer) en de bijdrage van de werknemer aan de organisatie.

Thuiswerken

Verbinding in de tijd dat we veel thuiswerken is daarnaast nog belangrijker, zodat we gemotiveerd blijven en hoge prestaties leveren. Zeker als de thuiswerktrend blijft doorzetten en de behoefte voor thuiswerken groot blijft, zal er structureel gewerkt moeten worden aan verbinding.

Betrokkenheid en werkdruk

Wij zijn bijna klaar met onze whitepaper over de rol van betrokkenheid bij werkdruk. Alhoewel het in dit artikel niet over werkdruk gaat, staan er in deze whitepaper wel verschillende tools hoe je voor meer verbinding kunt zorgen binnen je organisatie. Binnenkort komt deze whitepaper op onze website. Houd onze LinkedIn-pagina hiervoor in de gaten.

En om deze blog niet al te lang te maken, is hier een link naar het onderzoek van Deloitte. In dit onderzoek staan ook verschillende tips en factoren die voor meer verbinding zorgen.

4 Welzijn 4

Welzijn van medewerkers is al een grote prioriteit bij organisaties, maar zou op een nog grotere schaal toegepast kunnen worden. Zeker omdat het volgens velen echt bijdraagt aan de prestaties van de organisatie. Welzijn op een grotere schaal toepassen kan door het te integreren met (het ontwikkelen van) de manier van werken. Dit klinkt waarschijnlijk een beetje vaag, dus geef ik een aantal voorbeelden die het meest zijn toegepast tot nu toe op de werkvloer bij organisaties:

  • Werknemers meer autonomie geven over de manier waarop zij hun werk doen.
  • Technologie gebruiken om meer connectie en samenwerking te promoten.
  • Verhogen van flexibele en/of vaststaande planningen.

Welzijn is zeker ook belangrijk in deze tijd en waarschijnlijk heb je bovenstaande snel en tijdelijk toegevoegd aan de manier van werken. Het is alleen wel zo dat in de toekomst dit zo zal blijven. Deze ideeën dus helemaal integreren in de manier van werken, is zeker een must.

Welzijn integreren in de manier van werken is voor elke organisatie anders dus hierbij drie stappen die je kunt zetten om welzijn te integreren:

  1. Bepaal welke groep de meeste invloed heeft op de manier van werken binnen de organisatie en stel vast op welk niveau je wilt dat welzijn wordt toegepast in de organisatie.
  2. Niet geheel onbelangrijk: Stel vast wat je werknemers voor behoefte hebben. Zo zal ook de uitwerking het beste aanslaan.
  3. Processen invoeren die werknemers betrekken bij het ontwerpen van de manier van werken. Deze sluit aan op punt 2, maar deze is essentieel voor een doorlopend proces van werkverbetering.

5 Omscholing of bijscholing 5

De wereld van werk verandert voortdurend, er is veel ontwikkeling. Automatisering en digitalisering zorgen ervoor dat beroepen veranderen. Het is daarom belangrijk dat werknemers in vaardigheden ontwikkelen om zo mee te doen en bij te dragen aan de ontwikkelingen in de markt. De vaardighedenontwikkeling zal vooral gebeuren op het gebied van digitalisering en zogenaamde soft skills. Denk bijvoorbeeld aan Artificial Intelligence (AI), vaardigheden zoals organisatievermogen, discipline en aanpassingsvermogen, analytische vaardigheden en cloud computing.

Bedenk je voordat je begint aan omscholing of bijscholing, of het nodig is. Sommige organisaties zullen hier namelijk niet mee te maken krijgen of hebben. Daarnaast moet het relevant zijn voor je werknemers.

Dit zijn de vijf trends op de werkvloer voor 2021. Uiteraard hoop ik dat je er wat aan hebt. Ben je al bezig met een van deze trends, heb je een aanvulling of wil je er gewoon even over sparren? Schroom niet en neem contact met me op! Ik ben benieuwd ;)

Bronnen:

1 Randstad.nl

2 Randstadoutsourceright.com: pagina 22-23

3 Deloite.nl pagina 25-31

4 Deloite.nl pagina 35-41

5 Randstadoursourceright.com pagina 18-19