Een boegbeeld van een sterk merk: Polaroid. Hoezo zijn ze failliet?
Een merk is een lastig concept. We hebben de neiging te denken dat het gaat over hoe je overkomt op de buitenwereld, wat natuurlijk ook tot op zekere hoogte klopt. Bij Polaroid denken we meteen aan het vierkante cameraatje en aan de foto’s die gelijk klaar zijn. Een leuk concept en wereldwijd beroemd. Toch is het bedrijf in 2001 failliet verklaard.

Wat gebeurt er zonder Internal Branding?

Wat vergeten wordt is de Internal Branding, het merk naar binnen toe promoten. Dit betekent niet alleen dat de huisstijl goed is doorgevoerd op kantoor, maar dat alles van binnen klopt met het verhaal van het merk. Dit betekent een duidelijke visie, missie en kernwaarden, en dat het hele bedrijf hierin wordt meegenomen. Niet alleen de ontwikkeling en innovatie van het bedrijf moeten podium krijgen, ook de ontwikkeling van de medewerkers is essentieel. Dit is wat Polaroid de das omdeed. Hun product was goed, maar ze misten coördinatie, en daarom innovatie.

Een sterk merk bestaat uit Internal Branding, arbeidsmarktcommunicatie en ontwikkeling samen. Je kan nog zo’n fantastische jas hebben gekregen van je marketingafdeling, maar als je bedrijf niet van a tot z klopt loop je vroeg of laat achter de feiten aan.