Heb jij je bedrijf als DGA volledig onder controle?
Of regisseer je jouw bedrijf doelbewust en leg je verantwoordelijkheden daar waar het hoort?

Ik was al geen voorstander van hiërarchisch aangestuurde organisaties. Nu ik mijn afgelopen vakantie een weekje heb mogen verblijven in een hiërarchisch aangestuurd Frans ziekenhuis, is het nog eens pijnlijk bevestigd. Je kunt je bedrijfsresultaat echt verbeteren door de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen je bedrijf goed te managen. Natuurlijk, het vraagt durf, vertrouwen en wat anders denken, maar de resultaten volgen bijna automatisch.

Mijn missie

Ik help bedrijven graag om opnieuw te kijken naar hun organisatie. Dat doe ik vanuit de visie, missie en kernwaarden van het bedrijf. Zijn het enkel loze kreten op een website, of handel je er ook naar? Het gaat er steeds om: Waarom doe je wat je doet? En dat op elk niveau.

Diverse commerciële en sociale ondernemingen heb ik hierbij mogen begeleiden. Samen met de ondernemer voeren we wijzigingen door die steeds leidden naar ‘minder control’, maar altijd ‘meer regie’. Een voorbeeld dat ik daarbij graag aanhaal is het Pop Up Restaurant van o.a. Healty Chef-kok Mathijs Vrieze. Een geoliede machine met een zeer bevlogen team en alleen maar blije klanten. Hier is de link naar de blog die ik hierover schreef.

Mijn recente ervaring

Helaas mocht ik in het begin van mijn vakantie een weekje doorbrengen in een Frans ziekenhuizen. De functiescheiding en hiërarchie viel mij hier direct op. Deze goed bedoelde administratieve organisatie had echter een vervelend bijeffect op mij als klant (patiënt nog steeds in het ziekenhuis). Ik kreeg niet de informatie, waarvan ik dacht dat ik die nodig had. De verpleegkundigen die het echte, dagelijkse klantcontact voeren, hebben maar een zeer beperkte bevoegdheid.

De verantwoordelijkheid over de patiënt ligt alleen bij de behandelend arts. Deze heeft helaas, maar zeer beperkt tijd voor zijn klant en spreek je daardoor zeer beperkt. Als klant spreek je dus nagenoeg constant met onbevoegden. Dit geeft een vrij hulpeloos gevoel in een ziekenhuisbed. Wat als de verpleging de bevoegdheid en verantwoordelijkheid heeft over het dagelijks welzijn van patiënten en de arts hierop kan aanspreken? Wat zou dat voor een effect hebben op de samenwerking en dienstverlening?

Visie

Ik had graag een rol gespeeld om de onbenutte potentie binnen dit team in te zetten in een fijnere werkplek en een beter resultaat; minders stress, minder ziekteverzuim, meer werkplezier en blijere klanten. Natuurlijk heb ik daar al over liggen nadenken in het ziekenhuisbed. Uiteraard ben ik benieuwd naar de visie en missie van dit ziekenhuis. Gaat dat enkel om het genezen van de patiënt, of gaat het om het bieden van echte zorg? Geen idee, maar deze ‘nuance’ zou best wel eens kunnen leiden tot relevante wijzigingen in de aansturing van het ziekenhuispersoneel.

Hoe zie ik de oplossing vanuit het ziekenhuisbed? Ik denk aan meer medewerkers die – onafhankelijk van een afdeling of poli – een deel van de verantwoordelijkheid van de arts kunnen overnemen. Medewerkers die het klantbelang steeds vooropstellen, in directe verbinding staan met de verschillende artsen en de bevoegdheid hebben om de arts aan te spreken op de klantreis.

Wil jij ook je bedrijfsvoering eens onder de loep houden en ontdekken waar bij jou wellicht nog onbenutte potentie zit? Bel me voor kop koffie. Ik kom graag een keer met je meedenken.

Tot snel,

Wouter