Een tip uit de coronacrisis om grip te krijgen op je organisatie

Nederland staat nu op de kaart als ‘Donkerrood’. Voorheen was het oranje, en op een ogenblik was het ooit zelfs geel en groen. Vakantiegangers zullen zeker ook op de hoogte zijn van de kleuren van onze buurlanden. Het reisadvies is immers gebaseerd op deze kleurcode.

Deze ‘truc’, een kleur hangen aan een bepaalde situatie werkt zo goed, dat eigenlijk zonder uitleg het hele land begrijpt waar het voor staat. Het maakt dat het complexe probleem vanuit één blik kan worden ingeschat. Wie meer informatie wil, kan dat natuurlijk online vinden.

Deze methode is ook toe te passen binnen jouw organisatie. Bepaal maatstaven waaraan jij jouw organisatie wilt peilen en deel ze in onder de categorieën ‘ernstig’, ‘waakzaam’ en ‘in controle’.

Denk aan de volgende maatstaven:
‘informatie’ –> De mate waarin alle relevante en benodigde informatie voor elke werknemer makkelijk te bemachtigen is.
‘Strategie’ –> De mate waarin er centrale en decentrale beleidsdoelen en strategie beschikbaar is.

Wil je meer leren over grip houden op je organisatie? Neem dan contact met ons op via vraag@identiteitsbedrijf.nl