Het belang van ‘practice what you preach’

“Je trekt aan wat je bent, niet wat je wilt. Als je dus iets wil, reflecteer!” Zijn de woorden van motiverende spreker Tony Gaskins. Hierin raakt hij een juiste, doch gevoelige snaar, als het gaat om leiderschapsstijlen die we hedendaags vaak tegenkomen in het zakenleven. Het lijkt een simpele premisse. Practice what you preach, doe wat je verkondigt. Echter kan ik talloze voorbeelden voor de geest halen waar politici zich in de campagnes anders uiten dan wanneer zij regeren. Professoren die theorieën onderwijzen welke ze zelf nog nooit hebben toegepast. Of beloftes die werden gemaakt, om vervolgens te worden verbroken. De wereld is vaak niet integer. Maar zij die dat wel doen kunnen op hun beurt het verschil maken.

Ik heb eens gezocht op Google en vond de komende kernwaarden (of synoniemen daarvan) meermaals terugkomen: eerlijk, betrouwbaar, vertrouwen, eenheid, samenwerken. Terwijl uit de cijfers van de afgelopen decennia -vooral bij grote bedrijven- blijkt dat werknemers helemaal niet het gevoel hebben met kritiek naar hun leidinggevende te mogen, of dat er een open cultuur heerst. Wat is het gevolg hiervan? Werknemers zullen zich sneller ontkoppeld voelen van hun baan en het bedrijf. Geen wonder dat, nu met het tijdperk dat jongvolwassen kritischer durven te zijn, de doorloop bij bedrijven zo ontzetten hoog is! Waar we vroeger 40 jaar op dezelfde locatie werkten, is het gemiddelde nu zo’n 3 jaar. We zeggen het bij het IdentiteitsBedrijf keer op keer, maar een gedeelde visie en missie is van levensbelang voor een gezond personeelsbestand. Dit is waarom wij werken vanuit het principe van Internal Branding, deze legt de focus hierop.

Mijn ervaring met hIB

Ik ben begonnen met het schrijven van deze blog om te reflecteren op mijn eerste drie maanden werkzaam bij hIB. Maar in plaats van alleen te kijken naar wat mij goed beviel kwam ik erachter dat hIB écht iets goed doet als het neerkomt op het zijn van een gezond bedrijf. Er is namelijk niks dat zij verkondigen, zonder het te doen. Het idee ontstond toen ik een maand geleden door drukte in mijn persoonlijke leven even te veel druk ervoer. Onze kernwaarden zijn ‘plezier’, ‘bewust’ en ‘focus’: Niet geleefd worden door de waan van de dag, en werk niet ten koste laten gaan van geluk. De reactie van Priscilla was dan ook dat ik niet alles moest proberen in een korte tijd in te halen en dat zij persoonlijk meehielp met het maken van een overzichtelijke planning om de schwung weer op te pakken.

Voorbeelden

Elk van de producten/ diensten die hIB heeft gemaakt en verkoopt hebben ze ook op zichzelf toegepast. Onze kernwaarden zijn het gevolg van het spelen van ons kernwaardenspel. De hIB.App is gefocust op persoonlijke ontwikkeling, wat tevens een centraal punt is in mijn traject als medewerker. Ook is een terugkerend thema in de LinkedIn posts een open cultuur, eentje waar je ‘het gesprek’ met elkaar aangaat. En ik ben, als nieuwe medewerker, vanaf dag één uitgenodigd om kritiek en feedback te geven op Wouter en Priscilla waar nodig. En dat gebeurt ook ;-) Tenslotte, hIB is grootschalig ambassadeur van werkplezier en zorgt er dan ook voor dat er elke meeting een gezond gedeelte van het gesprek is toegewijd aan lachen en grappen.

De volgende stap

Werk is niet voor iedereen hetzelfde. Maar de functie van werk is mettertijd iets geschoven van ‘bron van inkomsten’ naar ‘iets waar ik betekenisvol kan zijn’. Dit vergt een cultuurverandering bij bijna elk bedrijf. En ik geloof dat elk bedrijf dat lang wil blijven bestaan hier vroeg of laat aan moet geloven. Natuurlijk moet niet alles in een keer over, het kan behapbaar, het kan in stappen of liever gezegd in stapjes. Mijn advies voor stap 1 is simpel. Kom je beloftes na, heb vertrouwen in anderen als jij wilt dat zij jou vertrouwen; practice what you preach.

 

Denk er ook zelf eens over na. Geloof jij écht in alles wat jij andere mensen vertelt?