Storytelling en hIB

Sinds mensenheugenis vertellen mensen al verhalen. Volgens de National Geographic Society (2020) is het een van de oudste vormen van communicatie! Dit kleine stukje informatie, vooral het eerste deel, heeft de afgelopen maanden rondgedwaald in mijn hoofd. Het is dan ook niet gek dat we deze quote gebruikte om het thema Storytelling online te introduceren.  

Het vertellen van verhalen is volgens mij een van de beste manieren om creativiteit te uiten. Het stelt ons in staat om te delen, te vertellen en uit te drukken wat we willen zeggen. En ik denk dat dat deel uitmaakt van wat een goed verhaal juist goed maakt. Zeker als we het hebben over de verhalen van bedrijven.  

Toen ik voor het eerst aan bedrijven en hun verhaal dacht, was ik geneigd te denken dat ze saai en kleurloos waren. Uitsluitend gericht op harde feiten. Zoals we bij hIB zouden zeggen: gericht op de structuur. Maar toen ik me er meer in ging verdiepen, ging er een wereld van verhalen open. Van Apple tot het kleine bakkertje op de hoek van de straat. Elk bedrijf heeft de potentie om een ​​verhaal te creëren. Of ze dat willen, is aan hen. 

Wanneer ik de kans kreeg om een ​​nieuwe dienst voor hIB te creëren, dacht ik bij mezelf dat het anders moest dan de reguliere manier. Dus hier is een verhaal over hIB.Storytelling en de manier waarop wij het doen. 

De fundamenten 

Onze storytelling workflow is gebaseerd op verschillende theorieën binnen storytelling, marketing en communicatie. Dat noemen we de fundamenten van hIB.Storytelling. Deze basisprincipes houden we in ons achterhoofd wanneer we deze dienst bij klanten aanbieden. Het is een manier om meer van hIB toe te voegen aan het verhaal van de klant, maar ook om het verhaal naar een hoger niveau te tillen. Het verhaal interessanter te maken voor de doelgroep van onze klant. Zonder deze fundamentele pijlers kan een verhaal muf of star worden. En dus oninteressant. 

Zoals gezegd zijn deze fundamenten onder andere gebaseerd op bestaande theorieën binnen storytelling. Wat betekent dat enkele onderdelen bijna in elk verhaal terugkomen. Om ze wat unieker te maken, hebben we ze gecombineerd met elementen uit marketing, communicatie en sales. Zo kan een verhaal bedrijfsbreed en misschien zelfs in verschillende producten worden toegepast.  

Maar hoe creëren we een verhaal? 

Onze werkwijze 

Onze workflow is eigenlijk vrij eenvoudig. Het begint allemaal met het idee om voor elke klant een uniek verhaal te creëren. hIB.Storytelling draait voor 100% om het verhaal dat de klant wil vertellen. In de eerste fase vertelt de klant over hun bedrijf. We hebben verschillende vragen voor ze opgesteld om erachter te komen wat ze willen zeggen/vertellen. We hebben ook vragen over hun idealen, hun doelen en hun voorkeuren. Dit alles om de juiste informatie te verzamelen. 

Nadat we de informatie hebben verzameld, vertalen we deze waardevolle informatie naar invalshoeken. Het idee is om kaders te creëren die richting geven aan wat we precies gaan delen op de gewenste kanalen. Daarbij proberen we altijd de identiteit van de klant in gedachten te houden en passende content te creëren. 

Vervolgens, wanneer we de invalshoeken en passende content hebben gemaakt, maken we een contentkalender. Daarin staat precies wat we plaatsen, wanneer en op welk kanaal. Al met al zorgen we er samen voor dat we het verhaal van de klant succesvol naar de buitenwereld kunnen verspreiden. Op een manier die past bij de klant. Zo helpen we ook om de identiteit van de klant zichtbaarder te maken. 

Storytelling binnen hIB 

We gebruiken niet alleen storytelling-theorieën bij het bedenken van ideeën voor onze klanten. We gebruiken ze ook intern. 

Op dit moment zijn we nog aan het uitzoeken hoe we Storytelling precies in onze producten en service willen toepassen. Het kan echter zijn dat je op onze socials al enkele kleine hints naar storytelling hebt gezien. Sinds januari van dit jaar zijn we begonnen met het gebruik van maandelijkse thema’s op de socials, voornamelijk LinkedIn. We proberen dit een persoonlijker gevoel te geven door de juiste inhoud op onze persoonlijke pagina’s te delen. Zo betrekken we ook mensen binnen ons eigen netwerk, niet alleen de mensen die hIB volgen. 

We zijn ook begonnen met het maken van een klein e-mailprogramma voor onze app (heb je onze handige app nog niet gedownload? Klik hier voor meer info). In dit programma informeren we je over het creëren van gewoontes en het behalen van doelen. Best handig al zeg ik het zelf. 

Natuurlijk zijn dit niet de enige dingen die we doen met Storytelling, maar zoals ik al zei, we zijn nog steeds dingen aan het uitzoeken. Tijdens onze meetings vragen we ons steeds af of we een deel van de dingen die we besproken hebben in het hIB-verhaal kunnen verwerken. 

Zoals het er nu uitziet, werken we er hard aan om storytelling te implementeren in de structuur en cultuur van Het IdentiteitsBedrijf. 

Bedankt voor het lezen van deze blog!  

Ben je geïnteresseerd in hIB.Storytelling en wil jij het verhaal van je bedrijf naar buiten verspreiden, neem contact met ons op. 

Ciao!  

Sam