We lezen nieuwskoppen over een overspannen arbeidsmarkt en stagnerende bedrijfsprocessen. De werkloosheid heeft een dieptepunt behaald. Wanneer er zoveel beweging is op de arbeidsmarkt, gebeurt er iets interessants. We gaan geld uitgeven om mensen te behouden. Alleen hoe bewust doe je dat? Is het enkel een korte termijn oplossing of ben je heel doelbewust aan het werken om jouw medewerkers te behouden of nieuwe aan te trekken?

Praktijkvoorbeeld

In onze praktijk komen wij meerdere situaties tegen, waarbij goede medewerkers het bedrijf of de organisatie verlaten. Dat zien wij (in veel gevallen) als onbenutte potentie. Wij hebben inmiddels meerdere gesprekken hierover gevoerd met zowel ondernemers, leidinggevenden en medewerkers. Het blijkt dat niet het salaris of bonussen de doorslaggevende factor is om te vertrekken, maar het gevoel van vertrouwen en autonomie. Of eigenlijk het gebrek daaraan.

 

De werkdruk is hoog, er wordt steeds meer gevraagd. Dat gevoel neemt alleen maar toe wanneer je geen geschikte medewerkers vindt of de goede vertrekken. Geleefd worden door de waan van de dag zorgt ervoor dat je ook geen tijd hebt om sociaal te zijn, het gesprek met elkaar aan te gaan. Dit resulteert in een afname van het gevoel van vertrouwen en ook het gevoel van waarderen van de medewerker als persoon.

 

Het gebrek aan het gevoel van autonomie houdt een sterk verband met de toename van het aantal medewerkers met een burn-out. Autonomie is gewoon een moeilijk woord voor; het gevoel hebben om werkzaamheden zelf in te kunnen plannen of een koers te mogen bepalen voor een eigen project. De mate van bevlogenheid van medewerkers, heeft direct invloed op je bedrijfsresultaten.

Maak een afspraak

Hoe kun je daar verandering in brengen? Als je het idee hebt veel tijd, geld en energie geïnvesteerd te hebben in je medewerkers, maar nog steeds niet het gewenste resultaat ziet. Maak dan eens een vrijblijvende afspraak met ons. Wij weten ingewikkelde dingen eenvoudig te maken, zodat je meer kan gaan doen.