Hybride – hoe begin je eraan?

Steeds meer organisaties maken de transitie naar een hybride werkvorm. Het lijkt het populairste antwoord op de vraag of werknemers weer terug moeten naar kantoor of niet. Maar hoe begin je aan dit proces?

De literatuur raadt de volgende stappen aan:

1. Identificeer – Het uitgangspunt bij het overwegen van het aannemen van een hybride vorm is het doel: identificeer waarom je voor deze vorm zou gaan. Is het bijvoorbeeld voor de productiviteit van je werknemers? Ga dan na wat jouw werknemers te zeggen hebben over de werklocatie en hun productiviteit.

2. Plan – Vervolgens ga je plannen. Hoeveel procent van werk moet face-to-face worden gedaan? Voor welke meetings is het belangrijk dat ze een vast moment hebben? Wat is de minimale hoeveelheid werkruimte die we nodig hebben voor de werknemers? Zorg dat je weet hoe de nieuwe werkomgeving er uit zou komen te zien.

3. Bezorg – Zorg dat alle verandering duidelijk wordt gecommuniceerd. Verliezen mensen hun vaste plek voor een flexplek? Waar kunnen mensen ruimtes reserveren? Zorg dat iedereen alle informatie ergens centraal kan vinden zodat ze niet voor verrassingen komen te staan.

Een grote impact op zowel cultuur als structuur. Daar weet hIB natuurlijk wel wat van af ;-) neem gerust contact met ons op!