Identiteit

Wat is de identiteit van een bedrijf?

“De identiteit van een bedrijf is de kern van het bestaan, de wortels van een organisatie, het bestaansrecht, het DNA”

De identiteit van een bedrijf is eigenlijk hetzelfde als de identiteit van een persoon. Het omschrijft (deels) hoe het overkomt op de omgeving, maar wordt grotendeels gevormd van binnenuit. Het bijzondere -en belangrijke- van bedrijfsidentiteit is dat het niet maakbaar is. Het is een directe weerspiegeling van de cultuur en structuur binnen je bedrijf.

Het vormt zich aan de hand van elementen zoals de visie, missie, strategie, cultuur, medewerkers en de kernwaarden van je bedrijf. Een duidelijke bedrijfsidentiteit draagt bij aan o.a. betere bedrijfsresultaten, productiviteit en werknemerstevredenheid. Ook is het datgene wat het bedrijf uniek maakt; wanneer er een duidelijke identiteit is, ben je makkelijk te herkennen voor het publiek. 

Waarom is de Identiteit van een bedrijf zo belangrijk?

Een duidelijke bedrijfsidentiteit zorgt ervoor dat de neuzen in jouw organisatie dezelfde kant op wijzen. Zo wordt het van nature duidelijk welke functie of taak het beste bij iemand past, gaat samenwerking automatisch soepeler en weet iedereen wat ze van elkaar kunnen verwachten. Deze duidelijkheid zorgt ervoor dat je samen met jouw team/bedrijf kunt waarmaken wat je aan de buitenwereld belooft. 

Zo zorgt een duidelijke identiteit uiteindelijk voor hogere productiviteit, meer duidelijkheid, verbeterde resultaten en verhoogde werknemerstevredenheid. 

Hoe zorg je voor een duidelijke bedrijfsidentiteit?

In een gezond team/bedrijf is de identiteit onderdeel van de strategie en is deze zowel intern (voor het personeel) en extern (naar de buitenwereld) duidelijk. Je kunt de bedrijfsidentiteit effectief delen door het goed gebruik te maken van interne marketing (Internal Branding) -Lees hieronder meer over de invloed van Internal Branding op de Identiteit.

Vraag jezelf eens af, hoe ga je met je werknemers om? Wat is de tone-of-voice en huisstijl van je bedrijf? Door iedereen mee te nemen in de keuzes die worden gemaakt, de relevantie daarvan te delen, alle functies goed aan te laten sluiten, en de successen met iedereen te delen krijg je alle neuzen dezelfde kant op. Deze duidelijkheid zorgt ervoor dat je samen met jouw team/bedrijf kunt waarmaken wat je aan de buitenwereld belooft en de identiteit ook voor hen duidelijk blijft. 

Hoe weet ik of de identiteit van mijn bedrijf helder is?

Komen onderstaande punten voor in je bedrijf? Dan is de identiteit waarschijnlijk onvoldoende zichtbaar en voelbaar in je organisatie. 

  • Hoog ziekteverzuim

  • Verantwoordelijkheidsgevoel is (te) laag

  • Hoog verloop in medewerkers; behoud van medewerkers

  • Moeite met de juiste medewerkers vinden

  • Het gevoel dat alles goed gaat, alleen er klopt iets niet

Identiteit en Imago

Wat is het verschil tussen identiteit en imago? De twee termen worden vaak door elkaar gehaald maar er is een essentieel verschil. Het imago is maakbaar, het gaat over de uitstraling van jouw bedrijf (hoe jouw bedrijf wordt gezien). De identiteit daarentegen vormt zich van binnenuit en is afhankelijk van alle onderdelen in de ijsberg. Een overtuigend, sterk en gezond bedrijf zorgt dat deze componenten zich goed op elkaar aansluiten. Wanneer dit niet het geval is, gaat er blijkbaar iets mis bij de vertaalslag in stap 2. Dit is problematisch, want waar jouw bedrijf voor staat en het verhaal dat jij wilt delen komt niet over op de mensen. 

Twee voorbeelden

Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Shell. Shell is een van de grootste oliemaatschappijen van de wereld, maar heeft de marketing nu volledig over de boeg gegooid van ‘een groene toekomst’ en ‘duurzaamheid’. Op dit moment staat de claim nog zo ver weg van de werkelijkheid dat het voor de meeste mensen en medewerkers nog onwerkelijk klinkt.  

Een voorbeeld van een organisatie waar de identiteit en het imago wel erg goed op elkaar aansluit is bijvoorbeeld Coolblue. Hun strategie focust zich volledig op de ervaring van de klant, een prettige klantreis. Dit is ook exact wat ze waarmaken. Je merkt het als je de winkel binnen komt, als je een product aanschaft, of als je hulp nodig hebt. Het is ook niet voor niets dat zij hét voorbeeld zijn voor de optimale klantreis.  

De kernwaarden van jouw bedrijf

Een essentieel onderdeel van de bedrijfsidentiteit zijn de kernwaarden. Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie? Kennen de medewerkers ze wel? De kernwaarden zijn de bouwstenen van je bedrijfscultuur. Het zijn eigenschappen die laten zien waar het bedrijf voor staat, zoals ondernemend, samenwerken en openheid. De vuistregel om te achterhalen wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn is om je af te vragen ‘welke waarden vind ik zo belangrijk, dat mijn bedrijf niet zou bestaan als deze niet worden aangehouden?’. Kernwaarden geven de werknemers sturing en duidelijkheid over hun positie in de organisatie en de houding die zij ten opzichte van elkaar kunnen nemen.  

Voor de leidinggevenden is het de maatstaf waaraan zij hun keuzes kunnen meten. De kernwaarden dienen als basis voor de manier waarop taken worden gedelegeerd, hoe er feedback wordt gegeven, hoe meetings worden geleid en hoe strategische keuzes kunnen worden gemaakt. Wil je hulp bij het achterhalen van jouw kernwaarden? Neem contact met ons op over ons kernwaardenspel. 

Visie – de lange termijn

Voor een duidelijke bedrijfsidentiteit is een duidelijke en gedeelde visie nodig binnen de organisatie.

De visie omschrijft het overkoepelende doel van jouw organisatie. Kortom, een ideaalbeeld van de toekomst. Het hebben van visie vormt een hoger doel, en het hebben van een gezamenlijk doel zorgt in de basis al voor verbinding binnen het team. Hiervoor hoef je geen ingewikkelde sessies te doen om te verbinden met elkaar. Als je als organisatie een heldere visie hebt, die overal in terugkomt, heb je al een grote stap gezet in verbinding.

De Visie

Draagt bij aan: De stip op de horizon zichtbaar houden en het verenigt je team. Jouw identiteit wordt erdoor gevoed

Missie – de korte termijn

De missie

Draagt bij aan: directe duidelijkheid, focus, minder relatieve werkdruk en productiviteit. Jouw imago wordt erdoor gevormd

Ook de missie is van uiterst belang voor een heldere bedrijfsidentiteit. Een goede missie zorgt ervoor dat jij je werk kunt stroomlijnen. Het maakt helder welke taken jij in het hier en nu moet doen om bij te dragen aan de visie. 

Je weet dat je een goede missie hebt als niets en niemand jou van je doel af kan brengen. Het is duidelijk voor jou welke kansen je moet grijpen, maar ook precies helder waar je ‘nee’ op moet zeggen. Zonder duidelijke missie zal je last hebben van meer inefficiëntie, verlaagde productiviteit, onduidelijkheid en uiteindelijk dus ook voor verzuim.  

Interne Communicatie 

De enige manier om een gedeelde identiteit te creëren binnen jouw organisatie is door het er met de paplepel in te gieten en het vervolgens altijd door te laten schemeren in de interne communicatie. 

Voor het succes van elke opdracht is het essentieel dat iedereen weet wat er van ze wordt verwacht, dat mensen elkaar kunnen vertrouwen, en dat iedereen weet wanneer iets af moet zijn. Oftewel, de neuzen moeten dezelfde kant op wijzen. Een heldere interne communicatie komt eigenlijk neer op het ervoor zorgen dat communicatie altijd gedaan wordt met de visie, missie en kernwaarden in acht genomen. Voor meer uitleg interne communicatie kun je hier terecht: Interne communicatie (binnenkort beschikbaar) 

18 minuten

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat veel aandacht steekt in Interne communicatie is Ted. Zij houden rekening met de aandachtsspanne van de mens. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen gemiddeld 10 - 18 minuten aandacht kan houden op een spreker. Dit zie je terug in hun Ted Talks. Maar niet alleen de buitenwereld krijgt dit mee. Alle interne meetings duren namelijk ook maximaal 18 minuten.

Internal Branding

Bij internal branding geef je door verschillende communicatie-instrumenten in te zetten lading aan de organisatie, het bedrijf en het merk. Medewerkers worden continu gevoed, door middel van uitingen, met een of meerdere kernwaarden, logo’s, corporate kleuren, de boodschap, je belofte. Je maakt aan de medewerkers herhaaldelijk duidelijk waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe wil. Je traint als het ware hun mindset.

Uiteindelijk betekent dit dat medewerkers zich verbonden voelen aan je bedrijf en je merk. Of ze komen erachter dat ze dat niet doen. Het wordt steeds duidelijker wie er bij jouw bedrijf passen, en wie niet. Het bewust kiezen voor je werkplek leidt tot meer bevlogenheid, verlaging van het langdurig ziekteverzuim en meer productiviteit. Voor meer informatie over internal branding, lees onze blogs of onze  whitepaper

Echte Branding

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat veel aandacht stak in Internal Branding is Saab. Iedereen kent Saab, ondanks het faillissement na een ongelukkige overname is de reputatie nog altijd ongeschonden. Hun geheim? Internal Branding was integraal onderdeel van hun marketingstrategie. Elke medewerker doorging een proces van brand-oriëntatie, brand-begrip, en brand-betrokkenheid om te leren waar Saab precies voor staat en hoe ze dat willen uiten

hIB brengt jouw identiteit aan het licht 

Bij hIB focussen wij de dienstverlening op het verhelderen en ontrafelen van de identiteit. We gebruiken deze termen omdat de identiteit niet maakbaar is. De identiteit zit verborgen in het hart van een bedrijf en zal niet zomaar aan het licht komen zonder moeite. Dit proces vergt uiterst veel graven, herhaling en structuur. In zowel onze Quickscan, onze Brainstorm: Actief Stilstaan en het Ontwikkeltraject is de eerste stap altijd stilstaan bij de visie, missie en kernwaarden van jouw bedrijf. Zo kun je de huidige situatie bepalen en de gewenste situatie vervolgens vaststellen: de kloof tussen identiteit en het imago wordt duidelijk.  

Vanaf hier is het een kwestie van verzekeren dat de visie, missie en kernwaarden kloppen door ze continu mee te nemen in elke vervolgstap en alle communicatie. Dit is natuurlijk een dynamisch proces en het zal constant moeten worden bijgeschaafd totdat je bij de kern aankomt. Dit is waar wij bij hIB in specialiseren. Wij helpen de stip op de horizon bepalen, de koers uit te stippelen en deze vervolgens in samenwerking te bewandelen. Zo komen de identiteit en het imago van jouw bedrijf steeds dichter bij elkaar en wordt jouw bedrijf de fijnste werkplek. 

Samengevat

Concluderend, de identiteit van jouw bedrijf is afhankelijk van élk denkbare onderdeel van de organisatie. Van de medewerkers, tot de klederdracht, het visitekaartje en de diensten die je levert. Een onduidelijke bedrijfsidentiteit draagt bij aan een ongezonde organisatie. Het is daarom van levensbelang om regelmatig terug te gaan naar de kern en te bepalen wat de visie, missie en kernwaarden zijn en ervoor te zorgen dat deze geheel duidelijk worden gecommuniceerd, zowel intern als extern. Op die manier worden het meer dan alleen termen, maar zullen de werknemers ze ook echt kunnen beleven en komt jouw organisatie over op de buitenwereld zoals jij dat ook bedoelde. Een heldere bedrijfsidentiteit zorgt dus voor: 

  • Hogere werknemerstevredenheid
  • Verhoogde productiviteit
  • Verbondenheid van de werknemers
  • Een goede basis voor vertrouwen
  • Mensen aantrekken die bij jouw bedrijf passen
  • Duidelijke koers
  • Minder verzuim
  • Nog veel meer! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek

Wij kunnen oneindig doorgaan over het belang van een duidelijke bedrijfsidentiteit, maar de beste manier om erover te leren is door met ons in gesprek te gaan. Zo kunnen we vragen beantwoorden en jou misschien nog meer bijbrengen.  

Neem hieronder contact met ons op!  

Of bekijk wat wij gratis en vrijblijvend aanbieden op onze diensten & producten pagina!

Wij zijn er om te helpen

Maak een afspraak

De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

    Wij zijn er om te helpen

    Maak een afspraak

    De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!