Identiteit?

Wat betekent identiteit?

De identiteit van een bedrijf is eigenlijk hetzelfde als de identiteit van een persoon. Het omschrijft (deels) hoe het overkomt op de omgeving, maar wordt grotendeels gevormd van binnenuit. Het bijzondere -en belangrijke- van bedrijfsidentiteit is dat het niet maakbaar is. Het is een directe weerspiegeling van de cultuur en structuur binnen je bedrijf. Het vormt zich aan de hand van elementen zoals de visie, missie, strategie, cultuur, medewerkers en de kernwaarden van je bedrijf. Een duidelijke bedrijfsidentiteit draagt bij aan o.a. betere bedrijfsresultaten, productiviteit en werknemerstevredenheid. Tevens is het datgene wat het bedrijf uniek maakt; wanneer er een duidelijke identiteit is, ben je makkelijk te herkennen voor het publiek.

In een gezond team/bedrijf is de identiteit onderdeel van de strategie en is deze zowel intern (voor het personeel) en extern (naar de buitenwereld) duidelijk. Je kunt de bedrijfsidentiteit effectief delen door het goed gebruik te maken van interne marketing (Internal Branding). Vraag jezelf eens af, hoe ga je met je werknemers om? Wat is de tone-of-voice en huisstijl van je bedrijf? Door iedereen mee te nemen in de keuzes die worden gemaakt, de relevantie daarvan te delen, alle functies goed aan te laten sluiten, en de successen met iedereen te delen krijg je alle neuzen dezelfde kant op. Deze duidelijkheid zorgt ervoor dat je samen met jouw team/bedrijf kunt waarmaken wat je aan de buitenwereld belooft en de identiteit ook voor hen duidelijk blijft.

De identiteit binnen jouw organisatie

Een essentieel onderdeel van de bedrijfsidentiteit zijn de kernwaarden. Wat zijn jouw kernwaarden? Leven jullie ze ook na? De kernwaarden zijn de bouwstenen van je bedrijfscultuur. Het zijn eigenschappen die laten zien waar het bedrijf voor staat, zoals Ondernemend, Samenwerken en Daadkracht. Kernwaarden geven je werknemers sturing en het gevoel dat ze een belangrijke bijdrage leveren.

Komen onderstaande punten voor in je bedrijf? Dan is de identiteit waarschijnlijk onvoldoende zichtbaar en voelbaar in je organisatie.
  • Hoog ziekteverzuim

  • Verantwoordelijkheidsgevoel is (te) laag

  • Hoog verloop in medewerkers; behoudt van medewerkers

  • Moeite met de juiste medewerkers vinden

  • Het gevoel dat alles goed gaat, alleen iets klopt er niet

Wij zijn er om te helpen

Maak een afspraak

De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

    Wij zijn er om te helpen

    Maak een afspraak

    De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!