Internal Branding

Wat is Internal Branding?

“Met Internal Branding zorg je dat jouw merk van binnenuit wordt beleefd. Tot in de haarvaten van de organisatie”

Internal branding, ook wel interne marketing, heeft veel weg van (externe) marketing. Je creëert een merkidentiteit. In tegenstelling tot de ‘normale’ marketing, is je doelgroep nu niet de buitenwereld, maar iedereen binnen het bedrijf. Internal Branding richt zich dus op de medewerkers van een organisatie. Internal Branding gaat uiteindelijk over drie dingen: jouw brand (merk) effectief delen met je team, hen op de hoogte brengen van de relevantie, en op succesvolle wijze elke functie in het team jouw merk tot uiting laten komen. Lees hier: “Het effect van goede Internal Branding”.

Wat doe je dan bij Internal Branding?

In zekere zin laat je het merk van de organisatie van binnenuit beleven. Op die manier zorg je er namelijk voor dat jouw medewerkers zich kunnen identificeren met de identiteit van jouw organisatie. Dit betekent dat je de identiteit in alles wat je doet terug laat komen. Van de inrichting van het kantoor, de huisstijl bij presentaties, of de gedragsregels rondom thuiswerken.

Bij internal branding geef je door verschillende communicatie-instrumenten in te zetten lading aan de organisatie, het bedrijf en het merk. Medewerkers worden continu gevoed, door middel van uitingen, de kernwaarden, logo’s, corporate kleuren, de boodschap, je belofte. Jij als leidinggevende maakt aan de medewerkers herhaaldelijk duidelijk waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe wil. Je traint als het ware hun mind-set. Zo beïnvloed je ook de onderlinge communicatie. in samenwerkingen, tussen de medewerkers, van leidinggevende naar medewerker of van directie naar de organisatie. Hoe wil jij bijvoorbeeld dat jouw medewerkers met elkaar omgaan? Ook dat moet passen bij de visie, missie en kernwaarden.

Internal Branding en de juiste medewerkers

Goede Internal Branding biedt duidelijkheid voor jouw werknemers. Door consistent te zijn in het leven en tonen van je merk zullen iedereens neuzen dezelfde kant op gaan wijzen. De identiteit van jouw bedrijf wordt helderder.

Zo vang je twee vliegen in één klap. Ten eerste zorgt een gestroomlijnde samenwerking ervoor dat jij als werkgever kan waarmaken wat jij aan de buitenwereld belooft.

Omdat jouw imago (reputatie) vervolgens overeenkomt met jouw identiteit, zul je vervolgens ook weer de juiste mensen aantrekken. Deze nieuwe werknemers zullen van nature beter passen bij de identiteit van het bedrijf. Goede internal branding is de brandstof voor haar eigen vuur. Een virtueuze cirkel.

Het falen van een sterk merk

Een boegbeeld van een sterk merk: Polaroid. Hoezo gingen ze failliet?

Een merk is een lastig concept. We hebben de neiging te denken dat het gaat over hoe je overkomt op de buitenwereld, wat natuurlijk ook tot op zekere hoogte klopt. Bij Polaroid denken we meteen aan het vierkante cameraatje en aan de foto’s die gelijk klaar zijn. Een leuk concept en wereldwijd beroemd. Toch is het bedrijf in 2001 failliet verklaard.

Wat vergeten werd is de Internal Branding, het merk naar binnen toe promoten. Ze waren een kei in het de marketing naar buiten en hadden hun product op orde. Maar naar binnen toe is er te weinig aandacht gestoken in het hebben van een duidelijke visie, missie en kernwaarden. Niet alleen de ontwikkeling en innovatie van het bedrijf moeten podium krijgen, ook de ontwikkeling van de medewerkers is essentieel. Dit is wat Polaroid de das omdeed. Hun product was goed, maar ze misten coördinatie, en daarom innovatie.

Waarom failliet?

Foto's werden met het jaar makkelijker om te maken. Polaroid heeft haar troef kunnen houden met de 'instant foto', maar ook dit mocht niet baten met de groeiende technologie. Het merk bleef hangen in de tijd. Het bleek dat ze niet genoeg bezig waren met de toekomst van hun eigen merk.

Jouw medewerkers als ambassadeur van jouw merk

Om naamsbekendheid te krijgen heb je ambassadeurs nodig. Een gezicht van jouw merk of een manier om jouw merk mond-op-mond tussen de mensen te krijgen. Je kunt altijd iemand inhuren die dat doet voor jouw bedrijf, maar vergeet niet dat de belangrijkste ambassadeurs van jouw merk je eigen medewerkers zijn! Als jij wilt dat jouw imago aansluit op je identiteit, en jij je op een interessante en onderscheidende manier wil profileren op de markt dan zijn jouw medewerkers daarin van onschatbare waarde. Je medewerkers maken je bedrijf en hebben zodanig ook een grote invloed op hoe jouw merk naar buiten treedt.

Wat is het verschil tussen interne communicatie en Internal Branding?

foto van 4 mensen in een ruimte. Twee zitten op een bank, een op een stoel en een iemand op de achtergrond is aan het bellen

Het verschil tussen horen, en luisteren

Internal Branding en Interne communicatie worden wel eens door elkaar gehaald. Dat is niet zo gek, want de twee termen liggen in elkaars verlengde. Internal Branding gaat echter verder dan interne communicatie. Interne communicatie betreft de wijze waarop een boodschap wordt gedeeld met de medewerkers en welke boodschap dit is. Internal Branding bouwt hierop voort door goede Interne communicatie in te zetten om jouw merk écht te laten leven bij jouw medewerkers. Zo Interne communicatie is dus een onmisbaar middel op de weg naar goede Internal Branding.

Internal branding, werkdruk en betrokkenheid

Relatieve werkdruk wordt vaak veroorzaakt door onduidelijkheid bij de werknemer. Wat is precies diegene z’n taak, wat wordt er verwacht? Om toch gezien te worden en te laten zien hoe hard ze werken, gaat de medewerker onnodig werk verrichten. Het gevoel van werkdruk neemt toe. Zie je de vicieuze cirkel? Als leidinggevende heb je een belangrijke rol en dat is duidelijkheid geven. Lees hier meer over in de whitepaper Internal Branding, wat heeft relatieve werkdruk met betrokkenheid te maken?

Welke onderwerpen worden er besproken?

  • Betrokkenheid en werkdruk
  • Fases van betrokkenheid
  • Tips & acties per fase
  • Werkwijze hIB

Employer Branding

Ondertussen is het duidelijk dat Internal Branding een-en-al gaat over het zorgen dat jouw identiteit en jouw merk goed op elkaar aansluiten. Zoals eerder besproken in dit artikel helpt dit jouw bedrijf om aan de buitenwereld waar de kunnen maken wat je verkondigt, maar ook om de juiste mensen aan te trekken die dit kunnen waarmaken. Een aparte tak van Internal Branding: Employer Branding, focust zich op dit tweede punt.

Employer Branding is eigenlijk de manier waarop een bedrijf aangeeft werknemers aan te willen trekken en te behouden. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsvoorwaarden, groeibeloftes en gedragscodes op de werkvloer. Al deze eigenschappen dragen bij aan de vormgeving voor de potentiële nieuwe werknemer, en waarom zij wel of niet zouden solliciteren. Ook hier zit de crux erin dat de belofte en de werkelijkheid met elkaar overeen moeten komen.

Een kijkje bij Google

Google scoort grandioos as het neerkomt op werknemerstevredenheid, retentie en cultuur. Wat is hun geheim? Ze hebben geen geheimen. Google heeft 100% ingezet op employer branding. De meeste mensen hebben wel eens foto's gezien van de kantoren op Google, of de beloftes dien ze maken. Jij waarschijnlijk ook! In tegendeel tot (voorheen) veel werkplekken waren dit geen lege beloftes

Recruiten zonder branding

Wij spraken wel eens een recruiter die zich volledig focuste op het werven wan nieuwe werknemers. Natuurlijk zeer belangrijk, maar zij was niet bezig met het vervolgens ook behouden van de nieuwe mensen. Het gevolg was natuurlijk dat iedereen die er kwam werken na een tijdje doorkreeg dat het heel anders was dan ze verwachtte. Het is erg belangrijk om ook bij het recruiten de visie, missie, strategie en kernwaarden in acht te nemen.

De rol van de werkgever bij Internal Branding

Het is belangrijk dat de werkgever zorgt dat er een duidelijk verhaal is. Hij moet weten waarom de onderneming is gestart en wat het hogere doel is. Ook draagt hij de verantwoordelijkheid om te zorgen dit overal in door te laten voeren en terug te laten komen. Het merk moet intern duidelijk zijn.

De rol van de werknemer bij Internal Branding

Voor de werknemer is het belangrijk dat zij bewust voor de juiste plek kiezen. Zij moeten zich afvragen of de missie en visie van het bedrijf aansluit bij hun eigen idealen. Als deze te ver uit elkaar liggen zal dat uiteindelijk de overhand nemen. Dan verliest een medewerker de intrinsieke motivatie zich voor een bedrijf in te willen zetten. Als een medewerker merkt dat hij niet langer op één lijn ligt met de werkplek moet hij dit op tijd aangeven in een gesprek.

Samengevat

Concluderend, Internal Branding is een manier van marketen die gericht is op de medewerkers, in plaats van op de buitenwereld. Het heeft als doel om iedereen meer verbondenheid te laten voelen met de organisatie. Internal Branding is afhankelijk van de interne communicatie. Hoe deze communicatie is, maar ook wat er precies wordt gedeeld. Het is van groot belang om regelmatig terug te gaan naar de kern en te bepalen wat de visie, missie en kernwaarden zijn en ervoor te zorgen dat deze geheel duidelijk worden gecommuniceerd. Door te werken aan Internal Branding werk jij aan:

  • Hogere werknemerstevredenheid
  • Verhoogde productiviteit
  • Verbondenheid van de werknemers
  • Mensen aantrekken die bij jouw bedrijf passen
  • Duidelijke koers
  • Minder verzuim
  • Nog veel meer! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek

Wij kunnen oneindig doorgaan over het belang van een Internal Branding, maar de beste manier om erover te leren is door met ons in gesprek te gaan. Zo kunnen we vragen beantwoorden en jou misschien nog meer bijbrengen.

Neem hieronder contact met ons op!  

Of bekijk wat wij gratis en vrijblijvend aanbieden op onze diensten & producten pagina!

Wij zijn er om te helpen

Maak een afspraak

De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

    Wij zijn er om te helpen

    Maak een afspraak

    De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!