Een casus van een klant zonder kernwaarden

Het is meer dan eens voorgekomen dat een klant bij de intake aangaf helemaal niet kernwaarden bezig te zijn geweest.

Eén van onze klanten was een start-up, waarbij twee ondernemers besloten samen te starten. Hoewel hun idee helder was en zij rekening hielden met elkaars krachten, was er toch soms frictie. Wat bleek, het was niet duidelijk genoeg welk verhaal zij wilden delen met de buitenwereld.

Wij besloten met ze aan tafel te gaan over hun kernwaarden. Het bleek al snel dat hun individuele waarden niet erg op elkaar aansloten. Maar door samen te werken zijn we tot kernwaarden kunnen komen die zij voor het bedrijf met elkaar konden delen. Door ze hier herhaaldelijk aan te helpen herinneren, zijn ze niet langer blijven haken op dezelfde struikelpunten.

Dit laat twee dingen zien. Allereerst hoeven de kernwaarden van een bedrijf en een persoon niet overeen te komen. Als het maar duidelijk is waar een bedrijf voor staat, en de medewerkers dit ook kunnen uitdragen.
Anderzijds laat dit het gemak zien van de neuzen dezelfde kant op krijgen en het belang om dit te doen!