Vervang altijd je winnende team!

 

Hè!? Wat zeg je nou?!

Het IdentiteitsBedrijf pleit altijd voor bevlogen medewerkers en het beperken van het verloop. Nu moet hèt perfecte team ineens worden vervangen. In deze blog leg ik je uit wat ik hiermee bedoel.

Vandaag hoorde ik bij BNR een interessante podcast met Arko van Brakel, (o.a.) Chief Inspiration Officer van het Semco Style Institute (een bekend vernieuwende Braziliaanse ondernemer) waar ik eerder al veel over heb gelezen. Het ging over ondernemen met impact, maar waar ik echt getriggerd door werd is de metafoor van de groeifase van je onderneming. In combinatie met de uitspraak: ‘always change your winning team’

Luister de podcast: Ben Tiggelaar/ 4 december

De seizoenen

Arko had in een van zijn trainingen geleerd dat de groei van je onderneming de wetmatigheid van de seizoenen volgt. Ieder bedrijf zit in een bepaald seizoen.

 

Winter Je hebt een goed idee, maar het zit alleen nog maar in je hoofd. Je deelt het misschien met goede vrienden en directe familie, maar echte feedback krijg je nog niet. Een wit dik deken bedekt je bedrijf nog.
Lente  

Je bent je bedrijf gestart en draagt je idee uit. Het eerste narcisje is boven en het weer wordt steeds behagelijker. Je hebt je eerste klanten in portefeuille en in de praktijk ben je je producten en diensten steeds aan het optimaliseren. Inzet op R&D is hoog, maar (of omdat) het risico is nog steeds dat het idee niet slaagt.

Zomer  

Je hebt een stabiel en soepel lopend bedrijf neergezet dat ook nog eens behoorlijk winstgevend is. Waarden en normen zijn op elkaar aangesloten. Mensen staan in de rij om voor jouw bedrijf te mogen werken of jouw producten/ diensten af te nemen.  Kortom de zon en warmte lachen je toe.

Herft  

Een rijke periode vol met gouden blaadjes en rijpe noten. Alleen blaadjes kunnen nu snel gaan vallen. In deze fase richten wij ons op winst- en procesoptimalisatie. Processen worden verjuridiseerd en in beton gegoten. We proberen steeds meer omzet uit bestaande klanten te persen waardoor het niveau aan klachten toeneemt. Aandacht voor R&D is weggezakt.

 

 

Een mooie metafoor om je bedrijf gemakkelijk mee te categoriseren. Ik daag je uit om tijdens de kerstreces eens na te denken in welke seizoen jouw bedrijf zit en welke kansen je daarin kan benutten en welke risico’s je daarbij loopt. En uiteraard. Maak er dan ook een plan bij om de risico’s te beperken en de kansen optimaal te verzilveren. Maak er geen plan van, maar ga ook echt doen.

 

In de praktijk

Om het goede voorbeeld te geven. Het IdentiteitsBedrijf zit nu in de Lente. We hebben onze ideeën en ambities de afgelopen periode uitgewerkt en getoetst bij verschillende klanten. Maar ook hebben wij op de achtergrond het concept weer doorontwikkeld. Op korte termijn lanceren wij een applicatie waarmee wij bedrijven, organisaties en teams nog beter kunnen helpen om hun onbenutte potentie, optimaal in te zetten voor meer impact.

Mijn missie voor 2020 en daarna is om een werklandschap te creëren waarin solliciteren overbodig is en waar verloopkosten nihil zijn. Dit door zowel bij individuele medewerkers als bij organisaties goed te analyseren wat kunnen, kwaliteiten en drijfveren zijn. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je veel meer werk kunt verzetten, als je doet waar je echt door wordt gedreven.

 

Natuurlijke rollen

Een bedrijf heeft een levenscyclus en het team draagt steeds een stukje bij. Mensen dragen van nature maar een stukje bij. Zoals je misschien weet werken wij bij hIB met natuurlijke rollen: de visionair, vertaler en de praktisch persoon. Deze rollen komen terug in de verschillende ‘seizoenen’ van een bedrijf.

In de winter heb je veel visionaire mensen nodig die 15-20 jaar vooruitlopen in de tijd. Zij hebben ideeën. Lente mensen zijn vertalers. Zij kunnen de ideeën van de visionairs omzetten naar plannen. Wel vervelen zij zich snel en hebben praktische mensen nodig die een bedrijf weer solide en constant maken voor in de zomer en herfst. Faciliterende mensen die het bedrijf uitvoeren. Of die nu al bestuurder, leidinggevende of medewerker is

Pas dus steeds je team aan op de levensfase van je bedrijf. Soms betekent dit dat je mensen weg moet sturen of opnieuw aan moet trekken, maar steeds gaat dit ervan uit dat mensen op de juiste plek moeten zitten. Daar heeft zowel het bedrijf als de medewerker wat aan.

Waar sta jij voor in de fik en wil jij je geld mee verdienen?

Weet je dat niet precies? Geef me dan even een belletje.

 

Groet, Wouter