Kernwaarden

Kernwaarden

Kernwaarden maken onderdeel uit van je identiteit. Het woord kern zegt al dat het in het diepste van je zijn is geworteld. Dit geldt ook voor de kernwaarden van je bedrijf, team of organisatie. Het zijn de waarden die diep zijn verankerd in je bedrijf. Het gaat over wat je het belangrijkste vindt en waarom je de dingen doet die je doet. Bewustzijn van je kernwaarden zorgt voor duidelijkheid bij jou, je medewerkers, je omgeving. Het maakt keuzes maken, doelen bereiken en koers houden makkelijker.

Duidelijk uitstralen waar je voor staat helpt je team en/of doelgroep waarvoor ze bij je terecht kunnen en waarvoor niet. Het duidelijkste voorbeeld is vrijwilligerswerk. Iemand sluit zich aan bij een organisatie zonder hiervoor echt compensatie te krijgen. In dit geval is het namelijk niet het loon dat ervoor zorgt dat iemand betrokken is, maar het delen van dezelfde waarden.

Dit is vergelijkbaar voor medewerkers; huidige, nieuwe en potentiële. Zij kiezen bewust voor de werkplek waar zij zich kunnen identificeren en waar zij het gevoel hebben dat ze iets doen waar zij voor staan. Zo kunnen zij zich ook betekenisvoller en meer verbonden voelen. Het bevordert de betrokkenheid, het vertrouwen, en het bereiken van de gewenste resultaten gaat soepeler.

Dit betekent echter niet dat iedereen krampachtig exact dezelfde kernwaarden moet hebben. Dit moet in gedeeld zijn, maar op onderdelen helpen de verschillen juist weer voor elkaars groei en de groei van bedrijf. Wouter heeft hier een blog over geschreven: Vervang altijd je winnende team

Het Fundament

Een van onze stappen binnen het ontwikkeltraject is samen met de ondernemers en/of teams aan de slag gaan met Het Fundament. Dit spel helpt op een speelse wijze met bewustwording van je eigen kernwaarden en die van het bedrijf en/of team. Welke kernwaarden zijn verankerd zonder dat je het door hebt? Gewoon omdat het zo normaal voor je is.

Om op een eenvoudige manier en met de inbreng van iedereen achter de kernwaarden te komen hebben wij het kernwaardenspel ontwikkeld. Met dit kernwaardenspel ga je in verschillende groepjes woorden uitkiezen waarvan jullie vinden dat deze bij de organisatie passen. Door het met de medewerkers te spelen kom je erachter wat zij zien als de kern van de organisatie. Ook worden de waarden nu vanuit binnen blootgelegd en passen ze dus echt bij je bedrijf of organisatie. Wanneer elk groepje nog drie woorden over heeft komen de groepjes samen en bespreken ze samen de resultaten en worden er uiteindelijk definitief ongeveer drie woorden uitgekozen.

Kernwaarden-plezier-bewust-focus

Onze kernwaarden

Waar wij al een tijdje dezelfde kernwaarden hadden, merkte we dat een paar kernwaarden scherper geformuleerd konden worden. Daarom hebben wijzelf het kernwaardenspel ook gespeeld Zo kwamen wij uit op plezier, bewust en focus.

Plezier: ons uitgangspunt is dat werk ook leuk kan zijn. De mensen die bij ons werken, vinden werk ook echt leuk. Als er iets tegen zit dan bespreken we dit altijd. Wij zorgen er ook voor dat er bij elk werkoverleg gelachen wordt.

Bewust: wij waken ervoor om niet geleefd te worden door de waan van de dag. Gebeurt dat wel? Dan proberen we erbij stil te staan en gaan we aan de slag om iets te veranderen.

Focus: wij zorgen er altijd voor dat het duidelijk is wat we op welk moment moeten doen. Waar staan we wel en niet voor? Met deze duidelijkheid op de korte termijn creëren we ook een visie voor de lange termijn.

Wij zijn er om te helpen

Maak een afspraak

De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

    Wij zijn er om te helpen

    Maak een afspraak

    De fijnste werkplek en een dubbel bedrijfsresultaat. Waarom kiezen?

      Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte!