Productiever door ook niets te doen

Verschillende studies laten zien op welk moment van de dag je welke taak het beste kunt oppakken. In deze infographic zie je dat bijvoorbeeld weergegeven. Vanuit de topsport zien we ook hoe belangrijk het is om na inspanning te ontspannen. Creativiteit heeft ruimte nodig om te kunnen stromen, dat wordt lastiger wanneer je het inplant op maandag van 15.00 – 16.30 uur. Ik ervaar altijd in de zomer hoe fijn het is wanneer het tempo wat lager is. Dan heb ik meer tijd om voor dingen te gaan zitten, om deze uit te denken. Dat staat in schril contrast met de rest van het jaar, wanneer ik de sneltrein op stap. Ik blijf het als een uitdaging voelen om bewust te blijven dat ruimte creëren zo belangrijk is. En toch weet ik dat het klopt: je bent productiever door ook niets te doen. Hoe komt het, dat ik dat zo lastig vind?

Betekenis van productiviteit

De betekenis van de productiviteit kent verschillende definities. Je kunt hem wetenschappelijk uitleggen, of economisch, maar natuurlijk ook opzoeken in het woordenboek. Daarmee ben ik begonnen. De Dikke van Dale verstaat het volgende onder deze definitie:

Productiviteit: Voortbrengende of scheppende kracht

Productief: – Veel voortbrengend = vruchtbaar

Bij de uitleg van scheppende kracht denk ik direct aan creativiteit. Ook deze heb ik opgezocht. In het woordenboek wordt creativiteit omschreven als ‘scheppend vermogen’. Dat vind ik een toevallige overeenkomst, althans ze lijken in onze taal wel heel dicht bij elkaar te liggen. Zo had ik er nog niet eerder over nagedacht, ik versta onder productiviteit ‘de output gedeeld door de input’. Dus het ‘product’ opleveren binnen een bepaalde tijd. Creativiteit daarentegen zie ik ook als iets maken, maar dan niet binnen een bepaalde tijd. Het voelt voor mij als de vrijheid hebben in het maken/creëren.

Productiviteit voelt als de harde kant van scheppen, het doelgerichte, resultaat boeken. Creativiteit voelt als de zachte kant, het in het hier en nu zijn, in een flow scheppen, creëren. Grappig genoeg is dat mijn visie op productief zijn en wat ik bedoel met de titel. Je hebt beide nodig om met plezier en energie resultaat op te kunnen leveren.

Creativiteit

We weten uit de theorie dat we voor creativiteit ruimte nodig hebben, zowel fysiek als in ons hoofd. Creativiteit wordt o.a. gestimuleerd door automatische bewegingen, zoals wandelen en fietsen. Daarom dat je bepaalde ingevingen op de meest gekke momenten krijgt. Deze ingevingen krijg je bijvoorbeeld niet wanneer je geforceerd 2 uur naar je scherm staart, omdat je immers nú had gepland om creatief te zijn. Echter deze momenten van creatief zijn, uit het raam staren, van plek naar plek verplaatsen of lummelen vinden we lastig om als werk te zien. We vinden deze uren niet zo snel declarabel, terwijl het zulke essentiële onderdelen van je werk zijn. De harde kant van cijfers, fysieke producten, dat voelt productiever. Die kun je per slot van rekening laten zien aan je baas, toch?

De basisschool

Hoe je in je volwassen leven handelt, dat heb je in jonge levensjaren geleerd. Dus hoe wij productief zijn, die basis heb ik op de basisschool meekregen. Productief zijn in een bepaald tijdsvenster, daaromheen waren we vrij.

Ik heb regulier onderwijs genoten. Ik had van half 9 tot 12 uur les, dan ging ik tussen de middag naar huis om een broodje te eten en dan had ik weer school van half 2 tot half 4.  Dat gold ook voor de middelbare school. Het rooster was wel iets meer flexibel, maar bevond zich nog steeds overdag tussen 8.15 uur en 16.00 uur.

Tijdens het studeren kreeg ik de ruimte om mijn week grotendeels zelf in te vullen. Hierin mocht ‘creativiteit’ het winnen van ‘productiviteit’ zoals ik ze eerder omschreef. Dit vond ik erg fijn, maar dat kende ook z’n uitdagingen; hoe ga ik met die ruimte om? En toen ik begon met fulltime werken, was de werkweek weer van maandag tot en met vrijdag ingedeeld, overdag. Zie je een beetje waar ik heen wil? Dit systeem nemen we ook mee naar de werkvloer.

De schoolse structuur (de harde kant) heeft ervoor gezorgd dat ik voel dat ik binnen een bepaald tijdsvenster productief moet zijn (of alleen dan productief kan zijn). Daaromheen is speeltijd/vrije tijd. Dat wat ik op de basisschool heb geleerd vind ik lastig structureel te doorbreken. Het geeft me het gevoel van spijbelen als ik iets anders doe dan ‘producten’ maken, omdat die uren niet declarabel voelen. Tijdens werkuren moet ik werken en daaromheen mag ik dus ‘spelen’, is er ruimte voor mijn creativiteit.

Bewust worden

Deze zomer had ik weer de ruimte om op mijn eigen manier te werken, ‘productiviteit’ maakte weer ruimte voor ‘creativiteit’. Door veel thuis te hebben gewerkt, merk ik dat ik grotere stappen zet in mijn bioritme volgen. Ik experimenteer met de balans vinden tussen productief zijn en creatief zijn. Ik geniet ervan dat de ruimte er is om in een flow mijn activiteiten te doen. Het ene moment heb ik zin in de praktische klusjes, het andere moment om te schrijven, en het andere moment om weer in inhoudelijke boeken te duiken. Langzaam maar zeker leer ik los te breken van het gestructureerde systeem en word ik bewust van de manier die het beste bij mij past.

Hoe ik weet dat ik vooruitgang boek? Ik heb het lijstje met daarop waar ik deze zomer aan wilde werken voor 90% af kunnen vinken. Terwijl dit de rest van het jaar lastiger is om te behalen. Ik heb niet vaak naar het lijstje gekeken, maar enkel de ruimte gegeven aan hoe ik invulling wilde geven aan de taken. Of het ooit 100% zal worden, dat weet ik niet. Misschien dat het boek ‘Nooit af’ dat ik net heb gekocht daar antwoord op geeft.

Ik ben nieuwsgierig hoe ik dit ga doen als die sneltrein er straks weer is! Hoe is dit voor jou?  Laat het weten in de comments of stuur me een e-mail: priscila@identeitsbedrijf.nl

En vergeet niet, wandelen, uit het raam staren, of lummelen is ook werk. De foto van deze blog heb ik ook genomen toen ik lekker aan het wandelen was tijdens werktijd ;)

Liefs!