Het effect van goede internal branding

 

De laatste jaren zie ik het vakgebied internal branding en interne communicatie groeien. Daar ben ik heel blij mee. Tijdens mijn loondienstverband kreeg ik de mogelijkheid om aan te geven hoe ik mijn loopbaan binnen de overheid voor me zag. Ik gaf toen aan dat ik wel iets wilde doen met interne marketing. Ik merkte dat we veelal op eilandjes werkten en soms zelfs met dezelfde projecten bezig waren, zonder dat van elkaar te weten. Dat is natuurlijk zonde. Niet alleen qua tijd, maar vooral ook omdat je de kans laat liggen om echt effectief en afdeling-overstijgend (integraal) samen te werken. Dat vind ik helemaal zonde.

Wat houdt het vakgebied internal branding in?

Vandaag werd me deze vraag nog gesteld door een trainer, die het ingewikkeld leek. Bij internal branding geef je door verschillende communicatie-instrumenten in te zetten lading aan de organisatie, het bedrijf en het merk. Medewerkers worden continue gevoed, door middel van uitingen, met een of meerdere kernwaarden, logo’s, corporate kleuren, de boodschap, je belofte. Je maakt aan de medewerkers herhaaldelijk duidelijk waar het bedrijf voor staat en waar het naartoe wilt. Je traint als het ware hun mindset. Uiteindelijk betekent dit dat medewerkers zich verbonden voelen aan je bedrijf en je merk. Of ze komen erachter dat ze dat niet doen. Het bewust kiezen voor je werkplek leidt tot meer bevlogenheid, verlaging van het langdurig ziekteverzuim en meer productiviteit. Hierin zit de onbenutte potentie. Maak hiervan gebruik en je zorgt voor dubbel bedrijfsresultaat.

Internal branding

Een heldere koers, visie of richting is essentieel bij internal branding. Het merk van binnenuit laten leven. In de meeste ideale wereld heeft het DT/ondernemer een heldere koers. Zij treden op als een voorbeeld. In alles wat zij doen ademen ze hun visie, elke keuze die zij maken draagt bij aan het realiseren van die stip op de horizon. Zij weten waar ze zelf goed in zijn en elkaar nodig hebben. Hierdoor weet het MT hoe zij die koers weer kunnen vertalen naar hun eigen rol en hun afdeling. De medewerkers krijgen vervolgens de ruimte en het vertrouwen om hun resultaten te behalen. Ze kunnen van elkaar op aan en hebben samen een stevige basis waarop ze verder kunnen bouwen. Een gezonde werkvloer, dit is waar ik naar streef in alles wat ik doe voor opdrachtgevers en ik blijf hier scherp op in de ontwikkeling van hIB.

Heb jij een heldere koers?

Wil je verkennen waar de onbenutte potentie van je team, je onderneming zit? Download hier gratis de QuickScan, je hoeft geen gegevens achter te laten. Per onderdeel kun je op een begeleidende video klikken voor informatie. Wil je ontdekken welke kwaliteiten jij hebt? En feedback ontvangen van bijvoorbeeld een collega? Download dan onze hIB.App.

Liefs, Priscilla