De visie

De kern van elke organisatie zijn de visie, de missie en de kernwaarden. Voor een gezond bedrijf is het essentieel dat iedereen van ze op de hoogte is en dat hun werk ernaar gericht is. Dat betekent namelijk dat alle neuzen dezelfde kant op wijzen. In deze post behandelen we specifiek de visie.

De visie is, net als de missie, de basis van een goed bedrijf. En het wordt alleen nog maar belangrijker. Waarom?

Laten we op Nederland focussen. Naast dat we steeds bewuster eten, afval scheiden en energie stoppen in onze persoonlijke ontwikkeling, vraagt de startend werkende groep generatie Z (Gen Z) ons als werkgever te vertellen waar we maatschappelijke aan bijdragen. Zij krijgen de boodschap van hun ouders mee dat je iets moet doen wat leuk is terwijl ze zien dat hun ouders worstelen met hun patronen. Zij willen iets doen met impact. Het zijn stuk voor stuk vraagstukken waar je hele essays over kunt schrijven. Gen Z werknemers verwachtten een duidelijk toekomstbeeld en willen iets bijdragen. Daar niet in meegaan is simpelweg de plank enorm misslaan.

Een ander groot punt is dat het hebben van visie een hoger doel vormt voor het bedrijf of organisatie. Het hebben van een gezamenlijk doel zorgt in de basis al voor verbinding binnen het team. Hiervoor hoef je geen ingewikkelde sessies te doen om te verbinden met elkaar. Als je als organisatie een heldere visie hebt, die overal in terugkomt, heb je al een grote stap gezet in verbinding.

Vind je het lastig een goede visie vast te stellen? Wij helpen graag!