Internal branding is het leukste vakgebied

Soms kijk je ergens op terug en vallen dingen op z’n plek. Zo had ik tijdens een loopbaangesprek, volgens mij was dat in 2013, als wens aangegeven dat ik iets wilde doen met interne marketing (internal branding). Soms dan waren we al een tijdje bezig met een project en kwam ik erachter dat we eigenlijk input van een andere afdeling nodig hadden, of dat zij met iets soortgelijks bezig waren. Dat vond ik zonde! Ik heb mijn interesse voor internal branding altijd gehouden, en nu, jaren later bestaat mijn werk eruit. De combinatie tussen interne communicatie, marketing en human resource management maakt voor mij dat internal branding het leukste vakgebied is.

Marketing is toch voor reclamebureaus?

Dat klopt, maar niet alleen. De basis van marketing gaat over beïnvloeding van een bepaalde doelgroep. Je wilt die groep beïnvloeden om een product of dienst te kopen. Hier ligt voor mij ook precies de reden waarom ik nooit bij een reclamebureau stage ben gaan lopen of wil werken. Hoewel ik de creativiteit, het denkvermogen en de strategie geweldige onderdelen vind van reclame, vind ik het ethische vraagstuk erachter simpelweg een beetje lastig. Is reclame het positief beïnvloeden van mensen, of zit ik ze gewoon te manipuleren? Daarnaast gaat reclame vaak eigenlijk alleen over de buitenkant, het imago. Gelukkig zie ik dat binnen de reclamewereld authenticiteit steeds belangrijker wordt, dus het besef om het echte verhaal te vertellen. Wie weet als dat zich meer geworteld heeft, dat ik die branche ooit nog overweeg ;)

Personal Branding & Team Branding

Als klein meisje vond ik het altijd heerlijk om mensen te kijken. Ik vroeg me af waarom bij die ene dame die jurk zo geweldig stond en bij een andere dame diezelfde jurk niet klopte voor m’n gevoel. Die fascinatie bleek ook terug te komen in mijn werk. Onbewust ben ik gevoelig voor de consistentie tussen woorden en daden, tussen persoonlijkheid en kleding, tussen visie, missie en resultaten. Dat is personal branding. Het plaatje moet kloppen. Klopt het voor mijn gevoel niet? Dan ga ik puzzelen, dan ga ik het gesprek aan, vraag ik door, reflecteer ik. Hierin ben ik vasthoudend, doortastend of zoals een collega dat vorig jaar beschreef als een ‘bord voor m’n kop’. Hier lachen we nog regelmatig om.

De volgende stap in Branding

Internal Branding gaat over drie dingen: jouw brand (merk) effectief delen met je team, hen op de hoogte brengen van de relevantie, en op succesvolle wijze elke functie in het team jouw brand tot uiting laten komen. Deze duidelijkheid zorgt ervoor dat je samen met jouw team kunt waarmaken wat je belooft aan de buitenwereld. De buitenwereld ziet jou. Het proces is eigenlijk vrij simpel, met een duidelijke internal branding strategie is het slechts een kwestie van je houden aan de regels. Klanten weten wat je doet, waar je voor staat. Maar ook potentiele medewerkers leren je bedrijf en/of team kennen. Zo trek je medewerkers aan die bij je passen. Dit noem je Employer Branding. Een leuk vakgebied om een andere blog over te schrijven.

De rode draad door wat ik doe is altijd het complete plaatje van binnen naar buiten geweest. Wat ik acht jaar geleden in mijn loopbaangesprek als wens opperde, dat ben ik nu aan het doen. Dat kwartje viel bij het opzetten van hIB. Ergens weet je het al, het moet alleen ontrafeld worden. Net als bij de identiteit van je bedrijf of organisatie ;)

Liefs,

Priscilla

 

Een toepasselijk quote van Steve Jobs dat dingen in de tijd op z’n plek vallen:

 

You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in the future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever.’.